niedziela, 2 października 2011

Drożdżowiec ze śliwkami

I w ten sposób powracam do drożdży. Po tym jak w zeszłym roku co chwilę z nimi kombinowałam, tak teraz - to moje pierwsze drożdżowe próby w tym roku (zapowiedzią były rogaliki i racuchy). Śliwki, może ostatnie w tym roku - zasługiwały na ten placek. Przepyszny. Długo zachował świeżość, nie wysechł, a smakował... idealnie (mówię o swoim odczuciu). 


Składniki:
50 dag mąki,
5 dag drożdży,
szklanka mleka,
10 dag margaryny lub masła,
12 dag cukru,
1 jajko,
3 żółtka,
cukier waniliowy,
otarta skórka z cytryny lub aromat cytrynowy (pominęłam),
sól,
50-75 dag śliwek,
5 dag cukru pudru

Ja dodałam dodatkowo:
3 łyżki wódki
kruszyny: 10 dag mąki, 7 dag margaryny, 5 dag cukru, cukier waniliowy

Drożdże rozetrzeć z cukrem, rozprowadzić małą ilością ciepłego mleka, dodać trochę mąki, wymieszać i pozostawić w ciepłym miejscu do wyrośnięcia. Żółtka z cukrem ubić na parze. Margarynę stopić. Wyrośnięty rozczyn dodać do przesianej mąki, dodać pozostałe mleko, ubite żółtka, cukier waniliowy, sól. Wszystko razem dobrze wyrobić, pod koniec wyrabiania dodać ciepły tłuszcz, otartą skórkę z cytryny lub aromat [ja w tym momencie dodałam alkohol - nadaje specyficzny smak i przyspiesza garowanie ciasta, przyp. B.], dalej wyrabiać aż ciasto będzie odstawać od naczynia. Wyrobione ciasto przykryć ściereczką i odstawić do wyrośnięcia. 
Wyrośnięte ciasto ułożyć na blaszce. Śliwki umyć, pokroić na połówki lub ćwiartki. Układać owoce na cieście jedna przy drugiej, skórką do spodu i przygotować kruszynki. Mąkę wymieszać z margaryną i cukrem, dodać cukier waniliowy, zagnieść ciasto w kruszynki. Posypać ciasto i odstawić do wyrośnięcia. Gdy ciasto podrośnie, piec w nagrzanym piekarniku (160-170 stopni) ok. 40 minut.
Można polukrować :)


Przepis mam z książki Kuchnia i zdrowie 


1 komentarz:

  1. Jaka forma blaszki na tego drożdżowca? Proszę o odpowiedź na ewa@przysmakiewy.pl

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...