piątek, 15 lipca 2011

Sernik marzeń

Znalazłam! Rzadko mi się zdarza, żeby sernik (przeze mnie upieczony) zyskał moją aprobatę. Z sernikami jest tak, że nie umiem ich piec. Dobrą stroną tego rodzaju ciast jest to, że nawet, gdy się nie udadzą, to da się je zjeść. Przepis na pierwszy sernik, który lubię robić, bo się udaje, nie opada i jest naprawdę smaczny można znaleźć tutaj. Tyle że podobno nie jest to prawdziwy sernik... Bo w prawdziwym serniku, to ma być ser... i to najlepiej bez żadnych zbędnych dodatków (np. spód). Ten, o którym dziś piszę, znalazłam na Kwestii Smaku. Wszystkie przepisy, które stamtąd miałam okazywały się strzałem w dziesiątkę. Tak było i tym razem.
Jestem z siebie dumna. Polecam gorąco! Podają słowo w słowo za źródłem (wraz z uwagami), bo nic nie zmieniałam :) Zrezygnowałam jedynie z owoców na wierzchu...



Najważniejsze uwagi: 

  • Wszystkie składniki na sernik należy wyjąć z lodówki odpowiednio wcześniej i ocieplić do temperatury pokojowej - to bardzo ważne, masa serowa będzie stabilnie się piekła, nie będzie się podnosić i sernik nie popęka!
  • Ser i jajka miksujemy na małych-średnich obrotach i krótko, tylko do połączenia się składników, starając się nie napowietrzać masy.
  • Sernik początkowo pieczemy w temperaturze 175 stopni, następnie zmniejszamy temperaturę do 120 stopni.
  • Zamiast ekstraktu i ziarenek wanilii, można użyć 2 łyżeczki startej skorki z cytryny. Otrzymamy wówczas klasyczny sernik o delikatnym cytrynowym posmaku. Można też dodać startą skórkę z pomarańczy lub wmieszać do masy drobno posiekaną kandyzowaną lub smażoną skórkę pomarańczową, rodzynki.
  • Sernik nie posiada spodu, ale można go zrobić (z ciasta kruchego lub ciasteczek).
  • Sernik po ostudzeniu należy wstawić na całą noc do lodówki, aby odpowiednio stężał.


Masa serowa:
1 kg sera twarogowego na sernik
200 g (1 szklanka) drobnego cukru
3 łyżki mąki pszennej
5 jajek
125 ml (1/2 szklanki) śmietanki kremówki 30% lub 36% (najlepiej gęstej)
aromat wanilii: 3 łyżeczki ekstraktu z wanilii, ziarenka wyłuskane z przekrojonej wzdłuż 1 laski wanilii, lub/i dodatkowo 1 łyżeczka pasty waniliowej czy torebka cukru waniliowego z prawdziwą wanilią

Wierzch: 
• 250 ml (250 g) śmietany kwaśnej i gęstej 18%
• 3 łyżki drobnego cukru

Tortownica o średnicy 23 cm - 25 cm z odpinaną obręczą [u mnie średnica 26 cm, przyp. B.], wysmarowana masłem, dno wyłożone papierem do pieczenia, wypuszczonym na zewnątrz tortownicy. Boki posmarować masłem.

Przygotowanie: 
Piekarnik nagrzać do 175 stopni. Do misy miksera włożyć ser, cukier i mąkę. Miksować na średnich obrotach, aż masa będzie gładka i jednolita przez około 2 minuty, zeskrobując szpatułką masę z boków miski w razie konieczności.
Dodawać po jednym jajku, miksując na średnich obrotach przez około 30 sekund po każdym dodanym (lepsze jest mieszadło miksera niż ubijaczka). Zeskrobywać szpatułką masę z boków miski w razie konieczności.
Dodać śmietankę kremową, wanilię i zmiksować na małych obrotach do połączenia się składników.
Masę wylać do przygotowanej formy, wstawić do środkowej części piekarnika, nagrzanego do 175 stopni. Piec przez 15 minut, następnie zmniejszyć temperaturę do 120 stopni i piec przez kolejne 1 i 1/2 godziny, do czasu aż masa serowa się zetnie (środek może pozostać nieco luźniejszy).
Sernik wyjąć z piekarnika i rozprowadzić na nim śmietanę wymieszaną z cukrem. Wstawić z powrotem do piekarnika na kolejne 15 minut.
Gotowy sernik wyjąć z piekarnika i ustawić na kratce, ostudzić. Gdy będzie całkowicie wystudzony, wstawić do lodówki na całą noc.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...